Vijenac 647 - 648

Književnost

NOVI SLOVENSKI ROMAN: POLONA GLAVAN, Kako god, prev. Jagna Pogačnik

Kreativni krah pod teretom ambicije

Božidar Alajbegović

Polona Glavan suvremena je slovenska spisateljica srednje generacije (rođena 1974). Godine 1997. ovjenčana je nagradom za najbolju studentsku kratku priču. Njezin debitantski roman Noć u Europi 2001. ulazi u uži izbor za nagradu Kresnik. Godine 2004. objavljuje od kritike hvaljenu knjigu kratkih priča Gerilci, a idućih godina posvećuje se prevođenju i uređuje brojne knjige britanskih i američkih autora (Flannery O’Connor, Hannah Arendt, Bernard MacLaverty). Kako god je njezin drugi roman, izvorno objavljen u Sloveniji 2014.


Izd.  Hena com, Zagreb, 2018.

U romanu naizmjenično pratimo događaje iz života dviju mladih junakinja: Lili, koja se u sedamnaestoj godini suočava s problemom neplanirane trudnoće, i studentice Alje, koja se prilikom boravka u Irskoj zaljubila u vršnjaka i s kojim održava vezu na daljinu, nestrpljivo iščekujući njihov ponovni susret. Lili i Alja djevojke su različitih karaktera; Lili je nezrela i površna, neozbiljna tinejdžerica zaljubljena u dvadesetogodišnjaka Marsa, kojoj se njezin ružičasti svijet ruši kad neplanirano zatrudni, a Alja je senzibilna, ambiciozna studentica u neprestanom traganju za poslovima koji bi joj omogućili ponovni odlazak u Irsku. Na osnovi lika Lilina dečka Marsa i njegove mržnje spram čefura (građana Slovenije neslovenskoga podrijetla) autorica priču garnira elementima društvene kritičnosti upozoravajući na zatrovanost mladih generacija ksenofobijom. To dodatno dolazi do izražaja uvođenjem u priču Senada, siromašnoga srednjoškolca kojemu Alja pomaže u učenju, osvješćujući svoju privilegiranost u susretu s krajnjom bijedom u kojoj Senad živi s bolesnim ocem i tjeskobnom majkom. Obespravljenost Senadove doseljeničke obitelji Alju potiče da se uključi u rad udruge za pomoć marginaliziranim skupinama i u organizaciju protestnog skupa na kojemu dolazi do tragičnog raspleta. Tako rukopis koji se dotad činio intimističkom pričom o iskušenjima dviju mladih žena postupno poprima obilježja angažiranog romana i pretvara se u priču o identitetu i društvenoj nepravdi. Točnije, o socijalno-društvenim silnicama koje utječu na formiranje identiteta mladih ljudi koji odrastaju u uvjetima sve izraženije financijske nesigurnosti i s tim povezanom rastućom ksenofobijom.

Polona Glavan fokusira se na onaj trenutak kad pojedinac osvještava da više nije subjekt u vlastitome životu, nego je postao objektom politike i političkih silnica, kad u sferu intime nasilno prodire politika (sugrađani postaju žrtve nasilja zbog svoje strane nacionalnosti; čovjek nije osoba već zaposlenik najamni radnik, a ljudi stranoga podrijetla postaju žrtve politički dirigirane birokracije). Pritom se Polona Glavan s osobitom pozornosti usredotočuje na marginalizirane, deprivilegirane pojedince, pripadnike manjina, nezaposlene, siromašne, invalide, apostrofirajući da je zrelo i istinski demokratično samo ono društvo koje u drukčijem i manjinskom prepoznaje bogatstvo, a ne prijetnju.

Uporabom naizmjenične naracije u prvome licu iz perspektive dviju osoba čije se sudbine nenadano isprepleću autorica uspješno dočarava promjene koje junakinje doživljavaju zbog događaja kojima svjedoče ili ih čak uzrokuju. Promjene su pritom najizraženije u smislu samodoživljavanja, ali i doživljavanja drugoga, drukčijega, stranca te dokidanja njihova naivnog, crno-bijelog pogleda na stvarnost. Obje pritom osvješćuju osobnu odgovornost prepoznavajući utjecaj vlastitih postupaka na sudbine drugih ljudi. I Lili i Alja proživljavaju intimne promjene, izgrađuju sebe u odnosu s drugima, a neuspješnim rješavanjem vlastitih problema posredno utječu i na širu (društvenu) okolinu. Autorica vješto gradira napetost, sitnim detaljima od početka naznačujući mogućnost eskalacije nasilja, koje na koncu i eruptira rezultiravši teškim posljedicama. No pritom su predvidljivost ishoda, ali i nemušt, kvrgav autoričin diskurs pun nezgrapnosti te oblikovna neujednačenost i opterećenost teksta dociranjem, patetikom i pretencioznošću manjkavosti koje rukopis bogata potencijala i snage pretvaraju u tek prosječno ostvarenje.

Uvjerljiva karakterizacija dviju posve različitih protagonistica te autentičan hiperrealističan prikaz životne zbilje deprivilegiranih pojedinaca najveće su vrline tematski i sadržajno bogata, ali izvedbeno loša romana u kojem aktivistički impuls eksplicitnom angažiranošću umanjuje kakvoću. Roman je to koji govori mnogo o svijetu u kojemu živimo, problematizirajući više ozbiljnih i teških tema: prilagodbu na život u tuđini, među ljudima drugog jezika i nacionalnosti; problem tzv. izbrisanih i obespravljenost pripadnika manjinskih skupina u društvu (stranaca, invalida); maloljetničku trudnoću te nemogućnost ostvarenja funkcionalne ljubavne veze. Tim temama Polona Glavan prilazi iz različitih kutova pa život građana neslovenskoga podrijetla problematizira prikazom njihovih iskustava i njihovim iskazima, ali i postupcima i iskazima onih koji ih mrze i napadaju, dok problem maloljetničke trudnoće prikazuje iz perspektive trudne tinejdžerke i njezinih roditelja, uz upozorenje da živimo u društvu koje svima ne pruža iste šanse za uspjeh i opstojnost, pa socijalni status određuje budućnost mladoga pojedinca.

Polona Glavan spisateljica je koja je romanom Kako god dokazala sposobnost dubinskog uvida u ljudsku psihu, socijalnu osjetljivost i empatiju spram obespravljenih te razumijevanje načina funkcioniranja suvremenog društva te političkih i društvenih mehanizama koji usmjeravaju naše živote – nažalost, najčešće u neželjenim pravcima. No autoričina izvedbena nevještost i diskurs zagušen pretencioznošću te plakatnost poruka i dociranje osjetno umanjuju ukupnu vrijednost rukopisa.

Vijenac 647 - 648

647 - 648 - 19. prosinca 2018. | Arhiva

Klikni za povratak